Finał konkursu na opracowanie gazetki profilaktycznej w ramach kampanii „Nie piję, bo tak”.
W dniu 10 grudnia 2009 roku w Warszawie, podczas finału IV edycja Młodzieżowego Ogólnopolskiego Przeglądu Spektakli Profilaktycznych, odbyło się wręczenie nagród finalistom konkursu na gazetkę profilaktyczną, prowadzonego w ramach kampanii „Nie piję, bo tak”. Do konkursu zgłoszonych zostało 49 gazetek edukacyjnych z 37 szkół i placówek oświatowo-wychowawczych.
Jury konkursowe przyznało 5 nagród, w tym jedną nagrodę główną i 4 wyróżnienia.
GRAND PRIX dla redakcji oraz opiekuna gazety szkolnej „KOGEL MOGEL” – wydanie specjalne” z Zespołu Szkół Publicznych im. Jana Pawła II w Bielicach za:
· właściwy kierunek edukacyjnego przekazu profilaktycznego, który koncentruje się na bezpośrednich, bliskich, negatywnych skutkach picia alkoholu przez młodzież. Wyróżnia to tę gazetkę na tle innych przekazów koncentrujących się na odległych skutkach , w tym głównie na uzależnieniu od alkoholu.
· wyeksponowanie przekonań normatywnych zgodnych ze współczesną wiedzą
· zastosowanie różnorodnych form przekazu
Wyróżnienie dla redakcji oraz opiekunów GIMZETKI z Gimnazjum im. Macieja Rataja w Lublinie za:
· przedstawienie różnych aktywności prowadzonych w ramach kampanii NIE PIJĘ BO TAK,
· ciekawy pomysł na sondę przeprowadzoną w szkole dotyczącą powodów, dlaczego młodzież nie pije alkoholu
· kolorową i bogatą szatę graficzną gazetki
Wyróżnienie dla redakcji oraz opiekuna gazetki ANTDOTUM z Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach za :
· oryginalny pomysł na foto-story, które poprzez zdjęcia i dialogi opowiada historię pokazującą dlaczego warto nie pić alkoholu
· za interesującą szatę graficzną gazetki.
Wyróżnienie dla zespołu redakcyjnego oraz opiekunów „Szkolniaka – wydanie specjalne” ze Szkoły Podstawowej nr 24 w Chorzowie za:
· bardzo ciekawe wywiady z profesjonalistami - Dyrektorem Ośrodka Pomocy Osobom Uzależnionym oraz Policjantką - Dzielnicową
Wyróżnienie dla redakcji oraz opiekuna specjalnego wydania Gazetki Szkolnej Gimnazjum nr 4 w Legionowie za:
· atrakcyjną a zarazem zwięzłą formę przekazu dostosowaną do młodego czytelnika
Komisja konkursowa zwróciła uwagę na liczne pozytywne elementy zawarte w opracowanych gazetkach:
- młodzież poszerzyła zakres wiedzy na temat działania alkoholu i obszarów problemowych
- często odwoływano się do konkretnych faktów
- przygotowanie gazetek stało się forum do twórczej aktywności młodzieży (tworzono opowiadania, wiersze, rysunki, colage, itp.)
- w gazetkach zawarto dużo przekazów dotyczących asertywności
Do niekorzystnych a często pojawiających się elementów należało:
- przekazywanie niewłaściwych przekonań normatywnych (np.: informację, że wszyscy piją, że spożycie wśród nastolatków rośnie, itp.)
- wykorzystywanie zdjęć osób nietrzeźwych,
- koncentracja na uzależnieniu od alkoholu, a nie na tzw. stratach bieżących (jest to bardzo częsty błąd w przekazach edukacyjnych dla młodzieży)
- kryptoreklama alkoholu (wykorzystywanie nazw konkretnych marek alkoholu)
- wulgarny humor, dyskryminujący różne grupy społeczne.
Organizatorzy i komisja konkursowa składa serdeczne podziękowania, wszystkim zespołom redakcyjnym i ich opiekunom, za aktywny udział w kampanii „Nie piję, bo tak!”, realizację różnorodnych przedsięwzięć profilaktycznych i opracowanie gazetek edukacyjnych.